Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał pozwolenie na budowę dwóch stacji metra na centralnym odcinku linii M1. Ich oddanie do użytku poprawi funkcjonalność warszawskiej kolei podziemnej, skracając odległości między stacjami i zapewniając lepszą obsługę wielu ważnych generatorów ruchu.
– Pozwolenia wydane zostały 19 grudnia br. Dotyczą: budowy stacji A12 i A16, wentylatorni szlakowych B12 i B13, B16 i B17 oraz infrastruktury towarzyszącej wraz z rozbiórką istniejącego tunelu B12/B13 i B16/B17 na długości projektowanych obiektów. Inwestorem jest m. st. Warszawa. Decyzje maja rygor natychmiastowej wykonalności – czytamy w komunikacie mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.
Stacje będą obiektami dwukondygnacyjnymi z peronami wyspowymi. Mają one powstać na istniejących odcinkach tuneli metra, jednak inwestor kładzie nacisk na ograniczenie przerw w ruchu pociągów do minimum. Wyjścia na powierzchnię (po 4 z każdej stacji), wyposażone w windy, zaplanowano po obu stronach ciągu ulic Marszałkowskiej i Andersa.
Więcej szczegółów opisaliśmy tutaj.
Obie stacje były planowane na linii M1 od samego początku. Rezygnacja z ich budowy została wymuszona przez kryzys gospodarczy lat 80. ubiegłego stulecia – decyzję podjęto w 1989 r., pozostawiając jednak miejsce w numeracji z myślą o uzupełnieniu ich w przyszłości. W efekcie, jak przyznaje Metro Warszawskie, odległość między stacjami Politechnika i Centrum (1450 m) oraz Ratusz Arsenał i Dworzec Gdański (1534 m) jest dziś zbyt duża, co pogarsza dostępność metra w Śródmieściu.
Przygotowania do uzupełnienia sieci stacji metra w centrum Warszawy są prowadzone od dawna. Umowę na prace projektowe
podpisano z Metroprojektem 20 listopada 2019 r.Uruchomienie brakujących stacji, którego data nie jest na razie pewna, ma poprawić dostępność komunikacji miejskiej w Warszawie i wspomóc rewitalizację sąsiednich kwartałów miasta. Stacja A12 Plac Konstytucji będzie obsługiwała okoliczne tereny mieszkaniowe oraz liczne w pobliżu placówki kulturalne, oświatowe czy handlowo-usługowe. Dzięki niej w strefie szybkiego dostępu do metra znajdzie się rejon między ulicami: Mokotowską i Emilii Plater. Stacja A16 Muranów ma natomiast poprawić skomunikowanie rejonu ograniczonego ul.: Inflancką, Nowolipki oraz Karmelicką i Nowym Miastem. Oprócz zabudowy mieszkaniowej w tej części Warszawy znajduje się wiele atrakcji turystycznych – obiekty historyczne, infrastruktura sportowa oraz parki.